W ramach festiwalu odbędą się warsztaty, które pozwolą szerzej spojrzeć na grę na instrumentach basowych.

Warsztaty odbywają się w:
- Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu pl. Jana Pawła II nr 2, 50-043 Wrocław
- Kinie Nowe Horyzonty ul. Kazimierza Wielkiego 19a-21, 50-077 Wrocław

Każdy uczestnik warsztatów otrzyma Certyfikat udziału w warsztatach/klasach mistrzowskich organizowanych w ramach 1 edycji Bass & Beat Festival, podpisanych przez kadrę warsztatów.

 

Program warsztatów:

Maj

19

Piątek

13:00-14:30

Akademia Muzyczna

Marcin Pendowski / Grzegorz Grzyb - Perfekcyjna sekcja rytmiczna

  • Proste i skuteczne metody budowania groove'u,
  • Metody pracy sekcyjnej, czas, brzmienie,
  • Prezentacja syntezatorów oraz procesorów stosowanych w pracy na scenie,
  • Syntezatory basowe jako niezbędne narzędzie pracy we współczesnej muzyce

Maj

19

Piątek

13:00-14:30

Akademia Muzyczna

Krzysztof Pacan - Wszechstronny basista w studio, jak uchronić się przed kontuzjami, Perfect Groove - artykulacja i czas najważniejszymi elementami gry na basie

  • Czym się charakteryzuje dobry muzyk sesyjny?
  • Jak profesjonalnie przygotować się do nagrań?
  • Jak szybko i skutecznie nagrywać partie?
  • Budowanie niezawodnych riffów - złota zasada basisty "mniej znaczy więcej"
  • Co warto zabrać ze sobą do studia?
  • Domowe studio – homerecording dla każdego, podstawy pracy z kartą muzyczną i oprogramowaniem do rejestracji
  • Prawidłowy aparat gry na basie
  • Ustawienie instrumentu - optymalna wysokość strun gwarancją dobrego soundu i braku kontuzji
  • Ćwiczenia rozgrzewające i rozciągające ścięgna rąk
  • Wykorzystywanie techniki gry kostką w różnych stylach muzycznych (rock, pop, jazz walking, funk-swing groove)
  • Analiza najsłynniejszych linii basowych świata na wybranych przykładach (ghost notes, podciąganie, muted thumb, kostka, dwudźwięki, akordy)
  • Doświadczenie gry w zespole jako najlepsza szkoła - ćwiczenia z bębniarzem, ćwiczenia z pianistą.
  • Praca w studio, zaawansowane metody rejestracji, wykorzystaniem narzędzi dostępnych na rynku.

Maj

19

Piątek

15:00-16:30

Akademia Muzyczna

Dr hab. Irena Olkiewicz - Sabartok na opak

Klasyczny kontrabas jakiego nie znacie! Wyjątkowe spotkanie z Ireną Olkiewicz, kontrabasistką, prezesem Polskiego Stowarzyszenia Kontrabasistów, adiunktem na Wydziale Instrumentalnym wrocławskiej Akademii Muzycznej!

Warsztaty połączone z prezentacją mistrzowskich instrumentów. Wśród nich kontrabasy wirtuozowskie i historyczne, małe i duże, smyczki, struny, akcesoria. Instrumenty z różnych stron świata. Zajęcia pokazowe z udziałem wybitnych kontrabasistów młodego pokolenia. Kontrabas z elementami tanga, muzyki kubańskiej, irlandzkiej. Liryka i wirtuozeria, technika gry oraz brzmienie.

Prezentacja szkoły na mały kontrabas.

Maj

19

Piątek

15:00-16:30

Akademia Muzyczna

Andrzej Stagraczyński - Drugi rząd na scenie

  • Znalezienie własnego brzmienia w zespole
  • Tworzenie „właściwych” linii basowych
  • Współpraca z perkusistą i z resztą zespołu
  • Techniki gry na basie w różnych stylach muzycznych

Maj

20

Sobota

11:00-13:45

Akademia Muzyczna

Vojto Monteur - Kreatywna praca z basem w środowisku Ableton Live

  • Zapoznanie się ze środowiskiem oprogramowania Abletone Live
  • Podstawowe narzędzia służące kreatywnemu podejściu do komponowania.
  • Przegląd dostępnych efektów procesorów i ich wpływ na przetwarzany dźwięk (na podstawie gitary basowej)
  • Korzystanie z Abletone Live w wykonywaniu występów solo live act.
  • Budowanie kompozycji „Live” wynikającej z improwizacji na instrumencie

Maj

20

Sobota

11:00-13:00

Kino Nowe Horyzonty

Renaud Garcia-Fons - Kontrabas jako instrument solowy i wirtuozerski

  • Postawa przy instrumencie
  • Wykorzystanie ciężaru ręki w aspekcie gry smyczkiem
  • Rytm a zastosowanie smyczka w kontekście frazowania jazzowego
  • Praca nad dokładnością intonacji w kontekście gry w pozycji kciukowej
  • Możliwości zastosowania ornamentów w grze na kontrabasie
  • Różnice w frazowaniu w grze pizzicato i arco
  • Wybrane elementy techniczne w grze pizz. typowe dla muzyki flamenco

Istotnym elementem warsztatów jest podkreślenie lirycznej ekspresji instrumentu i jego melodycznej roli w uzupełnieniu do tradycyjnego myślenia o kontrabasie.

Maj

20

Sobota

10:00-12:00

Akademia Muzyczna

Robert Szewczuga – Mądre ćwiczenie

  • Jak efektywnie wykorzystać czas
  • Kreatywne rozwijanie prostych ćwiczeń basowych
  • Efektywnie wykorzystanie czasu z instrumentem

Maj

20

Sobota

13:00-14:30

Kino Nowe Horyzonty

Jaromir Honzak

Warsztat, podczas którego Jaromir będzie mówił o ładunku emocjonalnym w grze. O tym, jak kreować własne, osobiste brzmienie oraz jak tworzyć typowe dla danego stylu frazy.

 

Maj

20

Sobota

15:00-16:30

Kino Nowe Horyzonty

Tomasz Grabowy - Szkoła basowego walkingu i kreatywnego myślenia - workshop połączony z prezentacją autorskiej szkoły na gitarę basową

  • Rozwój kreatywnego myślenia w budowaniu linii basowej.
  • Najpierw poznajemy podstawy ogrywania akordów metodą walkingową.
  • Poprzez rytmizację walkingu uczymy się przenosić myślenie walkingowe w świat innych rytmów.
  • Praktyczne zastosowania tej metody w zagrywkach dla różnych akordów i rytmów, włączając metra nieregularne.
  • Rozwijanie kreatywności, metody budowania groove'u w oparciu o progresje harmoniczne, wykorzystanie dźwięków przejściowych w konstruowaniu linii basowych.

Maj

21

Niedziela

11:00-13:00

Kino Nowe Horyzonty

Radek BOND Bednarz - Bass przed i po …efektach

Radek BOND Bednarz - bass & live electronics
Michał Muszyński - perkusja

Tematem spotkania będzie wykorzystanie żywego instrumentarium oraz analogowego zestawu efektów na scenie i przy produkcji muzyki elektronicznej w studiu nagraniowym. W trakcie warsztatów Bond zaprezentuje techniki gry, efekty oraz modulacje w odniesieniu do różnych stylów, a także nietypowe instrumenty, z których na co dzień korzysta (bas 2-strunowy, syntezatory analogowe).

Pokaz odbędzie się z udziałem Michała Muszyńskiego, perkusisty zespołu MILOOPA. Warsztat poświęcony będzie zarówno teorii jak i praktyce, poruszy zagadnienie wykorzystania żywej elektroniki oraz grania na żywo z perkusistą w synchronizacji z zewnętrznym źródłem jak komputer czy wieloślad.

Pokaz odbędzie się z udziałem Michała Muszyńskiego, perkusisty zespołu MILOOPA. Warsztat poświęcony będzie zarówno teorii jak i praktyce, poruszy zagadnienie wykorzystania żywej elektroniki oraz grania na żywo z perkusistą w synchronizacji z zewnętrznym źródłem jak komputer czy wieloślad.

  • Rozwój kreatywnego myślenia w budowaniu linii basowej.
  • Najpierw poznajemy podstawy ogrywania akordów metodą walkingową.
  • Poprzez rytmizację walkingu uczymy się przenosić myślenie walkingowe w świat innych rytmów.
  • Praktyczne zastosowania tej metody w zagrywkach dla różnych akordów i rytmów, włączając metra nieregularne.
  • Rozwijanie kreatywności, metody budowania groove'u w oparciu o progresje harmoniczne, wykorzystanie dźwięków przejściowych w konstruowaniu linii basowych.

Maj

21

Niedziela

11:00-12:50

Akademia Muzyczna

Wojtek Pilichowski - Workshop

Warsztaty Master Class z Wojtkiem Pilichowskim.

Maj

21

Niedziela

13:00-14:30

Akademia Muzyczna

Janek Gwizdala - Workshop

Warsztaty w formule pytanie i odpowiedź, gdzie każdy uczestnik jest zachęcany do zadawania jak największej liczby pytań. Otwarta dyskusja, podczas której Janek odpowie na wszelkie pytania, tworząc przykłady, będące muzyczną ilustracją jego

Maj

21

Niedziela

13:00-14:30

Kino Nowe Horyzonty

Igor Zakus - Drewno - Konstrukcja - Elektronika - Brzmienie

  • Brzmienie,
  • Rola basu w muzyce,
  • Linia basowa,
  • Brzmienie basu w zespole,
  • Jak tworzyć indywidualny język muzyczny?

Maj

21

Niedziela

14:45-16:30

Akademia Muzyczna

Jakub Olejnik - Kontrabas vs basówka

  • Kontrabas czy basówka? Różnice, podobieństwa, możliwości zastosowania.
  • Metronom – wróg czy przyjaciel?
  • Wstęp do gry na kontrabasie, podstawowe wiadomości w zakresie
    • Postawa przy instrumencie
    • Technika lewej i prawej ręki
    • Rytm i brzmienie jako podstawowe elementy
    • Podstawy harmonii jazzowej, jak rozszyfrować funkcje harmoniczne? Jak budować dobry walking
    • Metody pracy nad intonacją
  • Tworzenie skutecznego groove'u w oparciu o progresje harmoniczne